مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20571 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

وظيفه ما مسلمانان در برابر نماز چيست
نماز را كه سفارش همه انبياء و رسولان الهي است و سرچشمة همه سعادتها وخوشبختيها و بهترين و زيباترين نوعوسيله پرستش و راه عبوديت و بندگي خداوند است اقامه نماييم و اين در صورتي است كه اولاً: با علم و آگاهي انجام شود؛در حديث است: و ركعت نماز عالم و دانشمند نمازشناس بهتر از هفتاد ركعت نماز جاهل به آن است و نيز از رسولخدا(ص) نقل شده است كه فرمودند: از نماز آن قسمتي مورد قبول است كه انسان بر اساس تعقل و آگاهي بخواند ودرحديث ديگر است كه فرمودند: «التعبد علي غير فقيه كحمار الطاعونه؛ عابدي كه از روي فهم و آگاهي عبادتنكندهمچون الاغ آسياب است كه حركت ميكند ولي در جا ميزند و پيش نميرود»
پس يكي از وظايف ما در برابر نماز آن است كه انسان بداند چه ميكند، چه ميگويد، با كه صحبت ميكند و خلاصه باحضور قلب و توجه به خدا باشد. وظيفه دوم؛ اين است كه عبادت از روي عشق و علاقه باشد. آن گونه كه بيمار از غذايلذيذ لذت نميبرد، نمازگزاران بيشوق هم لذتي از عبادت خود نميبرند پس شايسته است همراه محبت و عشق، نشاط ولذت باشد نه همراه با كسالت و بيحالي و افسردگي كه زمينة آن در قم اولي يافت ميشود. امام صادق(ع) فرمودند: عبادتزوري و تحميلي بي نتيجه است. سومين وظيفه خلوص است؛ خلوص گوهري است كه به عبادتها ارزش واعتبارميبخشد و نمازي كه خالص براي خدا نباشد. مثل اينكه ريا، نفاق، شهرتطلبي و عوام فريبي باشد ارزش نداشته و بيفايده است. وظيفه چهارم خشوع است كه در نماز آن توجه قلبي به پروردگار است و حالتي است كه مناسب با عظمتخداوند است و قرآن كه حالت نماز با خشوع مؤمنان رستگار را بيان ميكند؛ و الذين هم في صلاتهم خاشعون» اين خشوعقلبي سراسر وجود اهل عبادت را فرا ميگيرد گويا خدا را ميبيند و ذلت يا كوچكي خويش را در برابر قدرت و عظمت اوحس ميكند، وظيفه پنجم اينكه نماز را اول وقت و در مسجد و يا جماعت خوانده شود كه غير از آثار فردي و اجتماعي،نماز جماعت پاداش عظيمي براي آن بيان شده است.
روايات و احاديث بسياري در اين باب است از جمله حديث بسيار جالب و معروفي است كه در رسالههاي عمليهقسمت نماز جماعت بيان شده و ميتوانيد به آن مراجعه كنيد. در حديث ديگر اين است كه شبي حضرت علي(ع) تا سحربه عبادت مشغول بود و چون صبح شد نماز صبح را به تنهايي خواند رسول خدا(ص) كه آن حضرت را در جماعت صبحنديد به خانه او رفت و به ايشان فرمود: پاداشي كه به خاطر عدم شركت در نماز جماعت صبح از دستت رفت بيش ازپاداش عبادت تمام شب است. (سفينة البحار ج 1 ـ جماعت). البته وظايف ديگري در برابر نماز هست كه در اين مقولهنميگنجد و به همين مقدار كفايت ميشود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.